ÚvodO společnostiAktualityMáte přezuto?

Máte přezuto?

4. prosince 2023 | Rubriky: Aktuality

Co hrozí, když v zimě nabouráte na letních pneumatikách?

Zima, sníh a mráz dorazily do Česka v plné síle. Mnoho řidičů přívaly sněhu po dlouhém a teplém podzimu zaskočily, a svoje vozidla nestihli přezout na zimní obutí. To, že už máme prosinec, legislativně neznamená, že musíte mít obuté zimní pneumatiky. Tato povinnost platí de facto jen za zhoršeného počasí. Víte, co vám hrozí, když na letních gumách způsobíte nehodu? A co když jste v roli poškozeného? 

Co říká legislativa

V období od 1. listopadu do 31. března, pokud a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.“

Legislativa při výkladu v praxi může být rozporuplná, nicméně obvykle je lepší zimní pneu nasadit a neriskovat. Na druhou stranu toto nařízení platí jen od 1. 11. do 31. 3., takže 1. 4. už můžete dle zákona legálně vyjet na letních klidně do sněhové vánice.

Zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.“

Z citovaného vyplývá, že úderem 1. listopadu nemusíte hned letět přezout.

Ale pokud jsou venkovní podmínky či stav nevhodných pneu (letní, hloubka dezénu) evidentně jasné, je období mezi 1. 11. až 31. 3. a vy s přestupkem souhlasíte, můžete od policie dostat pokutu příkazem na místě do 2 000 Kč (po novele od 1. ledna 2024 do 1 500 Kč, příp. domluva). Pakliže případ postoupí výše, můžete ve standardním správním řízení „vyhrát“ flastr od 1 500 Kč do 2 500 Kč (po novele od 2 000 Kč do 5 000 Kč).

Na užití zimních pneu se pravidelně zaměřuje naše policie.

Navíc v případě nehody řešené policií leckdy nezáleží ohledně pneumatik na tom, zdali jste viník nehody, nebo poškozený. Spravedlnost může být v tomto případě slepá: nedodržíš-li zákon, zaplatíš.

V souvislosti s nehodou je nutné počítat i s „mimozákonnými“ následky, například tím, jak se k takovému případu postaví pojišťovna. 

 

Pozor na značku c15a!c15

Jakmile vjedete do úseku označeného dopravní značkou C15a „Zimní výbava“, zimní typ pneu mít musíte. Tato značka totiž ukládá povinnost mít na autě zimní typ pneu bez ohledu na počasí a datum. Obvykle bývá doplněna i dodatkovou tabulkou, že platí do 31. března, a ukončena značkou c15b, což je totožná značka jako na obrázku, pouze červeně přeškrtnutá.

 

 

Obvyklý postup pojišťoven

Pojišťovna bude obvykle zkoumat, zdali letní pneumatiky nebo třeba zimní s nedostatečným dezénem měly vliv na nehodu, či nikoli.

Jeden příklad – řidič na rozbředlém sněhu narazil do před ním zpomalujícího vozidla. Znalecký posudek prokázal, že pokud by měl vozidlo vybavené odpovídajícími zimními pneumatikami, k nehodě by nedošlo. Poškozenému tedy pojišťovna vyplatila pojistné plnění z povinného ručení viníka, ale zároveň celou výši vymáhala po viníkovi nehody. Podobný by byl postup i v případě havarijního pojištění. Důležité je to, že se musí prokázat vliv použití nevhodných pneumatik na vznik škody. Postih se tedy neuplatňuje automaticky.

 

Nehoda v zimě na letních pneu? 

Hrozí krácení plnění nebo jeho vymáhání. Pakliže by při nehodě měl poškozený obuté letní pneumatiky, patrně by nebyl nijak postihován, pokud by se neprokázal vliv nevhodných pneumatik na vznik škody. Ovšem pokud by se prokázal, mohl by mít problém (spoluvina, krácení plnění) i jakožto poškozený.

Typickou zimní škodou je nedodržení bezpečné vzdálenosti. V téměř pětatřiceti procentech případů je příčinou nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Většinou se jedná o menší plechové škody.

 

Není celoročka jako celoročka

Vhodné zimní obutí poznáte snadno, na bočnici má vyražený alpský štít a sněhovou vločku (symbol 3PMSF), popřípadě pro Česko stačí pro zimní provoz jen označení M+S, M.S, M/S nebo MS (mud, snow). Pozor, v sousedním Německu (mimo tamních výjimek) se jako zimní pneu bere ta, která má alpský štít a vločku, pouze M+S, M.S, M/S, MS zde nedostačuje.
pneu

Dále zde máme fenomén celoročních pneu, jež se dnes dělí na dva základní typy. Ty, které alpský štít a vločku mají, ale pak také na ty, jež mají jen M+S, M.S, M/S nebo MS. Pro zimní provoz v Česku však oba typy legislativně dostačují. Najdou se i standardní celoroční pneumatiky, které ani jedno označení na bočnici nemají. Takové gumy poté nesplňují tuzemské legislativní specifikace zimní pneu.

Existují i výjimky pro pracovní stroje, vozidla agroprůmyslu či terénní auta - na zimu legislativně postačí speciální pneumatiky se značkou POR (Professional Off-Road). Za zimní dezén se rovněž považuje ten, u něhož je na bočnici pneumatiky vyraženo ET, ML nebo MPT. 

 

Zdroj: https://www.garaz.cz/clanek/servis-legislativa-co-hrozi-kdyz-v-zime-nabourate-na-letnich-pneumatikach-a-jak-je-to-s-celorockami-problem-muzete-mit-i-jako-poskozeny

Potřebujete poradit s povinným ručením či vybrat vhodné havarijní pojištění? Kontaktujte naše INSIA profesionály.

 

VOLEJTE +420 226 289 914

PIŠTE NA INSIA@INSIA.COM

Sdílejte článek

Sledujte INSIA na sociálních sítích

Facebook LinkedIn